اقتصادی

نفیس‌ترین نسخ خطی قرآن کریم در تایلند

تایلند دارای گنجینه‌ای منحصر به فرد از نسخ نفیس کلام وحی و کتب خطی دوران اسلامی است


به گزارش اسماعیل پورحاجی خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما کوالالامپور ؛‌ مسئول موزه قرآن تایلند در مصاحبه اختصاصی، از نگهداری گنجینه‌ای حاوی هزاران نسخه خطی کهن از مصحف شریف کلام ا.. مجید تا نادرترین کتب خطی علمای برجسته اسلامی از دوره آندلس تا عهد عباسیان، صفویان و عثمانیان در موزه قرآن و فرهنگ اسلامی این کشور خبر داد.


استاد محمد لطفی به وجود صد‌ها نسخه خطی قرآن کریم که تعدادی به خط کوفی و بر پوست آهو نگاشته شده به همراه شمار زیادی از کتب خطی متعلق به دانشمندان مسلمان ایرانی که بخشی به زبان پارسی در علوم مختلف نظیر نجوم، ریاضیات، هندسه، دریانوردی و کشاورزی است؛ به عنوان سرمایه‌های ارزشمند این موزه اشاره کرد.
وی تصریح کرد: برای بهره برداری سایر ملل دنیا از این منابع غنی علمی، دولت تایلند در تلاش است با انعقاد تفاهم نامه‌ای از تخصص کارشناسان ایرانی در زمینه ترجمه کتب فارسی کمک بگیرد.
مسئول موزه قرآن تایلند با اشاره به اینکه قدمت این گنجینه گرانبهاء به بیش از ده قرن می‌رسد، خاطرنشان کرد: کتب نفیس خطی این موزه به عنوان مجموعه‌ای منحصر به فرد در منطقه جنوب شرق آسیا، طی قرن‌های گذشته از کشور‌های اندونزی، برونئی، هند و حتی برخی کشور‌های اروپائی گردآوری شده است.
دولت تایلند قرار است با لغو محدودیت‌های کرونایی و جذب گردشگران خارجی بزودی پذیرای پژوهشگران و علاقمندان به تاریخ و فرهنگ علوم اسلامی در موزه قرآن این کشور باشد.
موزه قرآن و فرهنگ اسلامی تایلند در شهر “ناراتی وات” در جنوب تایلند واقع شده است.

پر بیننده ترین

به بالا