اقتصادی

رویارویی شرق و غرب در نشست گروه بیست در بالی اندونزی

نشست وزرای امور خارجه کشورهای گروه بیست در بالی اندونزی

آغاز اجلاس گروه بیست اندونزی پس از گذشت پنج ماه از درگیری‌های اوکراین به نخستین مصاف دیپلماتیک شرق و غرب تبدیل شد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛  بعد از پنج ماه از درگیری‌های اوکراین با آغاز اجلاس گروه ۲۰ در جزیره بالی اندونزی، دنیا شاهد نخستین رویارویی دیپلماتیک میان شرق و غرب است.


فشار غرب برای جلوگیری از حضور روسیه در این اجلاس با دعوت رسمی “جوکوی”رئیس جمهور اندونزی و شرکت وزیر خارجه روسیه؛ ناکام ماند.
وزیر خارجه امریکا در این اجلاس با دیپلمات‌هایی که نسبت به رویکرد ایالات متحده موضع متفاوت دارند؛ روبرو است.
به گونه‌ای که در شرایطی که امریکا و اروپا بدنبال قطع درآمد‌های نفتی روسیه هستند؛ هندخرید نفتش از روسیه را پس از درگیری‌های اوکراین به چندین برابر افزایش داده است.
مهمترین چالش پیش روی این اجلاس دو روزه بحران مواد غذایی، تورم، موج گرانی‌های ادامه دار بویژه کمبود سوخت و انرژی است به طوری که با محدودیت صدور گاز روسیه به اروپا در زنجیره تامین سوخت استرالیا اختلال ایجاد و نرخ حامل‌های انرژی در این کشور و دنیا نجومی است.
بیست کشور گروه ۲۰ در مجموع ۸۵ درصد کل اقتصاد جهانی را تشکیل می دهند. و دو سوم جمعیت دنیا را به خود اختصاص داده اند.
در حالی که امریکا و کشور‌های غربی در پی انزوای روسیه هستند؛ رئیس جمهور اندونزی از ولادیمیر پوتین برای حضور در نشست سران گروه ۲۰ در ماه نوامبر، مطابق با ۲۴ و ۲۵ آبان سالجاری دعوت رسمی کرده و رئیس جمهور روسیه این دعوت را پذیرفته است.
به نظر می‌رسد بنا به اعلام دولت اندونزی به عنوان میزبان گروه ۲۰، گره کور تنش‌های دیپلماتیک میان شرق و غرب به دور از نفوذ امپریالیسم و کشور‌های غربی با راه حلی آسیایی باز خواهد شد.

برای دیدگاه کلیک کنید

پاسخ بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پر بیننده ترین

به بالا