جنوب شرق آسیا

شیخ احمد قمی، سفیر ایران و اسلام در تایلند

مقبره-شیخ-احمد-قمی-در-شهر-تاریخی-آیوتایا
تصویر: شاترشاک

مسلمان تایلند، دین خود را مدیون عالم و تاجر بزرگ ایرانی می‌دانند که در اوایل قرن ۱۷ میلادی، اسلام را از قم برای مردم سیام (تایلند امروزی) به ارمغان برد.

به گزارش سرویس بین الملل­ ­خبرگزاری صدا و سیما از بانکوک؛ عالم شیعی مذهب ایرانی ، نخستین فردی است که برای تایلندی ها ، اسلام را به سوغات برد.

“محمد سید” ، جوان مسلمان تایلندی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در بانکوک ، مسلمانی خود و دیگر تایلندی ها را مدیون “شیخ احمد ” ، عالم و تاجر بزرگ ایرانی می داند که در اوائل قرن ۱۷ میلادی ، اسلام را از قم برای مردم سیام (تایلند امروزی) به ارمغان برده است.

وی با اشاره به هوش و نبوغ سرشار این عالم برجسته ایرانی گفت: توانمندی های والای علمی و تسلط به چند زبان زنده دنیا ، موجب شد ؛ شیخ به سرعت در کانون توجه و اعتماد پادشاه تایلند قرار بگیرد تا جایی که مفتخر به دامادی خاندان سلطنتی و عضو سلسله پادشاهی این کشور شود.
این جوان شیعی مذهب تایلندی با اشاره به تاریخچه ورود اسلام به دروازه های سیام به همت “شیخ احمد قمی” افزود: شیخ با کسب مقام صدر اعظمی و دریافت بزرگترین نشان پادشاهی به عنوان رکن اصلی در کشورداری و اخذ تصمیمات مهم سیاسی، پادشاه تایلند را یاری داد و به لقب “انسان بزرگ” نیز ملقب شد.

محمد سید تصریح کرد: این عالم بزرگ صاحب فتوا ، همچنین پس از کسب ریاست وزارت خزانه داری و امور خارجه تایلند به مقام “شیخ الاسلامی” رسید.
وی افزود: نوادگان شیخ احمد قمی پس از ۳۵۰ سال ، همچنان با پسوند نام خانوادگی “بوناک” برگرفته از لقب پادشاه وقت در تایلند مشهورند و امروزه نیز با موقعیت های ممتاز سیاسی و اجتماعی ، مورد علاقه و احترام مردم این کشورند.محمد سید به نقل از انجمن شیعیان تایلند خبر داد: جمعیت مسلمانان (شیعه و سنی) به عنوان بزرگترین گروه مذهبی این کشور رو به رشد است به طوری که طی ده سال گذشته از پنج درصد به حدود ده درصد (هفت میلیون از هفتاد میلیون نفر) افزایش یافته است.وی با اشاره به آزادی شیعیان برای برگزاری مراسم مذهبی ، بویژه عزاداری تاسوعا ، عاشورا و اربعین حسینی افزود: جالب است بدانید همه ساله پس از برگزاری این مراسم، شاهد اسلام آوردن ۱۰ تا ۱۵ بودائی ساکن این کشور هستیم.

قرآن خطی نفیسی که شیخ احمد قمی به تایلند آورده هم اکنون در موزه ناراتی وات تایلند نگهداری می شود.
مقبره این سفیر فرهنگی بزرگ کشورمان در ۸۵ کیلومتری شمال بانکوک ، پایتخت تایلند ، واقع در دانشگاه “راجابات” شهر باستانی “آیوتایا” قرار دارد و همچنان به عنوان زیارتگاه مشترک بودائیان و مسلمانان ، مورد احترام مقامات، بزرگان و مردم این کشور است.

برای دیدگاه کلیک کنید

پاسخ بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پر بیننده ترین

به بالا