دسته‌بندی نشده

حضور فرهنگ و هنر معماری ایرانی در تایلند

معماری ایرانی در دل تایلند

ابنیه و پل های به یادگار مانده از معماران ایرانی در شهر باستانی #آیوتایا ، پایتخت قدیمی #تایلند مرمت شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما از کوالالامپور ، دولت تایلند سازه های کهن معماران ایرانی را در آیوتایا ، پایتخت قدیمی این کشور به عنوان تاریخ زنده تایلند ، مرمت کرد. تاریخچه این سازه ها بر اساس اسناد معتبر موجود در موزه ملی تایلند بویژه اثر بر جای مانده از یوهانس وینگوبنز ، نقاش هلندی متعلق به قرن ۱۷ میلادی به وضوح نشان می دهد معماران ایرانی در آن زمان که کمتر مردمی صاحب چنین علومی بودند ؛ توانستند سازه های مستحکم و مهندسی شده ای را در آیوتایا ، پایتخت قدیمی سیام ، تایلند امروزی بنا کنند.

حضور هنر ایران

آثاری به یادگار مانده از نوع شهرسازی مدرن متعلق به طراحی و دانش فنی ایرانیان. دولت تایلند با مرمت بخش هایی از این آثار به عنوان تاریخ زنده این کشور از آن محافظت می کند.

#Muhammad Ismail Marcinkowski مارچینو کووسکی ، نویسنده آلمانی نیز در کتاب “از اصفهان تا آیوتایا” آورده است: “ایرانیان در نوع مدیریت و توسعه بنادر تایلند و همچنین آموزش تشریفات ویژه کاخ های پادشاهی و طراحی کلاه مخصوص درباریان این کشور نقشی بسیار موثر داشته اند.”

نبوغ و دانش ایرانی در زمان پادشاهی #نارای هم دوره با #عهد_صفوی مورد توجه دربار تایلند قرار گرفت تا جائی که با احداث کاخ ویژه #خراسان در کنار کاخ اصلی خود بدست معماران ایرانی واقع در شهر #لوپ_بوری ، آنان را عزیز و بزرگ داشت. بازرگانی بویژه تجارت طلا ، #جواهرات و #سنگ_قیمتی در عهد پادشاهی نارای گسترش زیادی یافت به طوری که از دوره وی به عنوان نقطه اوج شکوفایی و صدور فرهنگ و هنر ایران به تایلند در تاریخ این کشور یاد شده است. تجارت جواهرات و سنگ های قیمتی با قدمتی چند صد ساله همچنان میان دو کشور ادامه دارد.

مصاحبه ها

۱) پوتان پوموتون : کارشناس ابنیه تاریخی، ۲) دکتر نوید رضا احدی : استاد دانشگاه تایلند

برای دیدگاه کلیک کنید

پاسخ بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پر بیننده ترین

به بالا