قیمت نفت در معاملات روز سهشنبه پس از افت قابل توجه در جلسه معاملاتی پیشین، بار دیگر افزایش یافت. کاهش خوشبینی نسبت به روند مذاکرات صلح میان آمریکا و ایران و انتظار بازار برای روشنتر شدن وضعیت عبور نفتکشها از تنگه هرمز از عوامل اصلی این رشد عنوان شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از کوالالامپور، بهای نفت خام برنت با ۲۴ سنت افزایش به ۷۸ دلار و ۱۵ سنت در هر بشکه رسید. نفت خام وستتگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با رشد ۳۳ سنتی، در سطح ۷۴ دلار و ۱۹ سنت معامله شد.
قیمتها روز دوشنبه بیش از سه درصد کم شد. موضوعی که پس از اعطای معافیت ۶۰ روزه تحریمها به ایران از سوی آمریکا و انتشار گزارشهایی درباره کاهش تنشها در لبنان رخ داد.
با این حال، تحلیلگران معتقدند همچنان تردیدهای جدی نسبت به پایداری توافق میان واشنگتن و تهران وجود دارد. به گفته کارشناسان بازار، بیاعتمادی عمیق میان دو طرف باعث شد بازگشت قیمت نفت به سطوح پیش از بحران با تأخیر همراه باشد.
تهدیدهای دوباره ترامپ
در همین حال، «دونالد ترامپ» رئیسجمهور آمریکا اعلام کرد ایران با انجام بازرسیهای تسلیحاتی برای اطمینان از شفافیت فعالیتهای هستهای موافقت خواهد کرد. وی همچنین هشدار داد در صورت پایبند نبودن تهران به توافق، واشنگتن اقدامات لازم را انجام خواهد داد.
بازار نفت اکنون در انتظار شواهد عملی از اجرای توافق و عادی شدن تردد کشتیها در تنگه هرمز است. دادههای رهگیری کشتیها نشان میدهد روز دوشنبه دو نفتکش حامل نزدیک به دو میلیون بشکه نفت از این گذرگاه راهبردی عبور کردهاند که نشانهای از بهبود تدریجی جریان حملونقل دریایی محسوب میشود.
از سوی دیگر، وزارت انرژی آمریکا اعلام کرد ذخایر نفت خام «ذخیرهگاه راهبردی نفت» این کشور در هفته گذشته به ۳۳۱.۲ میلیون بشکه کاهش یافت. که پایینترین سطح از ژوئن ۱۹۸۳ تاکنون به شمار میرود. این کاهش در پی محدودیت عرضه ناشی از تنشهای اخیر میان آمریکا و ایران رخ داد.
کارشناسان بر این باورند که روند آتی قیمت نفت تا حد زیادی به میزان پایبندی طرفین به توافق و وضعیت تردد نفتکشها در تنگه هرمز وابسته خواهد بود.
سه شنبه 2 تیر 1405
کوالالامپور/ خبرگزاری صدا و سیما