پلیس فیلیپین اعلام کرد دو نوجوان متهم به تیراندازی مرگبار در یک مدرسه در شهر تاکلوبان، که به کشته شدن سه دانشآموز و زخمی شدن دستکم ۱۵ نفر دیگر منجر شد. از پیش برای این حمله برنامهریزی کرده بودند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از کوالالامپور به گزارش منابع محلی، تحقیقات اولیه نشان میدهد دو متهم ۱۴ و ۱۵ ساله پیش از آغاز تیراندازی بیش از یک ساعت در سرویس بهداشتی مدرسه حضور داشتند و سپس حمله خود را آغاز کردند. پلیس تأکید کرد که تمامی شواهد حاکی از طراحی قبلی این اقدام است.
مقامهای پلیس «قلدری و آزار در محیط مدرسه» را یکی از عوامل احتمالی این حادثه میدانند. و اعلام کرد بررسیها درباره نقش محتوای خشونتآمیز اینترنتی و تأثیر احتمالی برخی گروههای آنلاین بر عاملان حادثه نیز ادامه دارد.
بر اساس گزارشها، یکی از متهمان از سلاح کمری متعلق به عمه خود که افسر پلیس است استفاده کرد و پیشتر نیز تجربه حضور در میدان تیر و کار با سلاح گرم را داشته است. پلیس همچنین اعلام کرد متهم نوجوان با نحوه تعویض خشاب و بارگذاری مجدد سلاح آشنایی داشته است.
در پی این حادثه، کلاسهای درس در شهر تاکلوبان تعطیل شد. و تیمهای روانشناسی برای حمایت از دانشآموزان و کارکنان مدرسه به محل اعزام شدند. وزیر آموزش فیلیپین نیز با حضور در بیمارستان محل بستری مجروحان، از وضعیت روحی نامناسب دانشآموزان و معلمان خبر داد و تأکید کرد آثار روانی این حادثه بسیار گسترده است.
پلیس اعلام کرده است تحقیقات درباره انگیزه اصلی عاملان تیراندازی همچنان ادامه دارد. این در حالی است که تیراندازیهای مدرسهای در فیلیپین پدیدهای نادر به شمار میرود.
چهارشنبه 3 تیر 1405
کوالالامپور/خبرگزاری صدا و سیما